En quête d’histoire

Vårt hus (Reconstruction artistique par IA de Peyriac-Minervois vers 1210)

I helgen den 4–5 juli äger en byggnadsvårdsfest rum i vår lilla by Peyriac-Minervois. Vi hade gärna varit där, men får istället låta det bli ett tillfälle att i denna episod reflektera över vårt pågående arbete med att förstå vårt hus historia – ett slags egen “quête d’histoire”.

Redan vid förra årets motsvarande evenemang publicerade vi en historisk broschyr över projektet att restaurera vårt hus från 1498 och den finner du i detta inlägg på tillgänglig på tre språk.

Senast vi besökte regionens departementsarkiv fick vi en inblick i arbetet med att bevara den lokala historien i både bild och text. Det var en påminnelse om hur skör men också hur rik den historiska dokumentationen är. I arkivet fick vi bland annat se en 1300-talshandskrift, och med hjälp av AI har vi försökt tolka innehållet.

Våra egna latinkunskaper är alltför begränsade för att verifiera översättningen, men resultatet gav ändå en känsla av möjligheten att idka forskning på egen hand i dessa tidiga källor.

Handskrift på pergament från 1300-tal ur samlingarna vid Archives Departemental i Carcassonne

Vårt mål är att studera de dokument som kommunen (le mairie) har deponerat hos Archives départementales – källor som sträcker sig från medeltiden fram till modern tid och som snart ska bli fullt tillgängliga för forskning.

Det är här vi hoppas kunna vårt hus historia från 1498 och framåt, eller kanske till och med ännu tidigare. Vår lokale medeltidsarkeolog har antytt att vissa delar av huset – stora gavelväggen och golvplankor på vinden – kan vara redan från 1300-talet.

Registret över skattelängder för Peryiac-Minervois bland annat innefattande året 1498 då vi bedömer vårt hus byggdes.

Katarerna och platsens djupare historia

I vårt sökande har vi också dragits in i regionens mest dramatiska historia runt katarismen. Katarerna var en religiös rörelse som växte fram på 1100-talet i södra Frankrike, särskilt i Languedoc och Minervois. De hade en dualistisk världsbild där den materiella världen sågs som bristfällig, medan den andliga betraktades som ren och god.

Rörelsen stod i stark konflikt med katolska kyrkan som vi tiden kunde uppfattas som präglad av viss moraliskt förfall och katarismen kom att krossas genom det som kallas det Albigensiska korståget – den enda korsfararkampanjen riktad mot kristna i Västeuropa.

Abboten Arnauld Amalric som möjligen oförtjänt tillskrivs citatet ”Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius.” eller “Döda dem. ty Herren känner de sina” som svar på frågan från en soldat hur man skulle kunna skilja ut katarerna bland alla i folkhopen.

Förföljelserna var brutala och kulminerade i flera belägringar och massakrer i regionen, däribland i Béziers 1209 och i vår grannby Minerve 1210. Detta landskap av tro, konflikt och maktspel ger en fond till frågan vi ofta återkommer till: vilka levde egentligen på platsen där vårt hus står idag?

Peyriac-Minervois omkring 1210

Om man föreställer sig Peyriac-Minervois år 1210 befinner man sig i en liten men strategiskt placerad by. Vardagslivet är enkelt och jordbundet, vinodling, jordbruk, djurhållning och kyrkans rytm styr årets gång. Men samtidigt är området indraget i våldet från det Albigensiska korståget.

Här finns den adelsmannen, Éléazar de Grave, som enligt lokala källor var herre över området. Han representerar den typ av occitansk feodalherre som hamnade mitt i konflikten mellan katariskt inflytande, lokal självständighet och korsfararnas framryckning från just fallna Carcassonne.

Peyriac var inte en stor borg utan ett castrum: en befäst by med murar, ett torn och ett större stenhus där herren bodde. Livet där var enkelt men militärt präglat, särskilt under krigsåren runt 1210.

Kolorerad bild från tidigt 1900-tal med befästningarna som finns väl bevarad än idag.

För att förstå hur Éléazars borg kan ha sett ut har man jämfört med andra samtida fästen i regionen. En sådan borg bestod troligen av tjocka stenmurade byggnader, ett försvarstorn (donjon), kyrkan och en liten militär garnison.

Castrumet fungerade både som bostad och skydd för lokala invånare vid oroligheter.

Reconstruction artistique par IA de Peyriac-Minervois vers 1210.

För vanliga människor innebar orostiderna en snabbt förändrad vardag. Soldater rörde sig genom landskapet, och skatter samt leveranser till krigsinsatsen ökade i takt med att konflikten eskalerade. Från Carcassonne kom oroande nyheter, Viscount Raymond-Roger Trencavel hade fängslats och staden fallit i korsfararnas händer. Det skapade en ny verklighet av osäkerhet, där allt från skördar till personlig trygghet påverkades. En dålig skörd var i sig redan ett hårt slag – men i krigstid kunde den dessutom beslagtas eller förstöras, vilket gjorde överlevnaden ännu mer osäker.

Samtidigt växte den franske kungens makt under Philip II of France. På längre sikt bidrog detta till framväxten av en mer centraliserad stat, men i Minervois upplevdes det främst som något mer omedelbart och konkret, nämligen ökad kontroll, nya krav och en gradvis förskjutning där lokala beslut allt oftare togs någon annanstans.

Trots denna oro fortsatte vardagen ändå. Vin odlades, bröd bakades, djur sköttes och årets rytm följdes genom kyrkans högtider. Men under den stabila ytan pågick en djup omvandling. Den gamla occitanska världen, med sina lokala maktstrukturer och kulturella särdrag, pressades tillbaka av både kyrklig och kunglig centralisering.

Små byar som Peyriac-Minervois befann sig mitt i detta skifte – där det lokala livet gradvis drogs in i större europeiska maktprocesser, ibland med våldsamma konsekvenser.

Ett litet försök till augmented reality med hjlp av AI igen, denna gång vårt kök hur det kan ha sett ut¨!

I ljuset av detta blir även vår egen undersökning av husets historia något mer än ett byggnadshistoriskt intresse. Det blir ett försök att förstå hur djupt historien sitter i platsen – och hur ett enda hus, en by och ett landskap kan bära spår av tusen år av mänskligt liv.

Vi avrundar dagens episod full med historiska gissningar och AI understödd dåtida verklighetsbeskrivning med en vy som då, nu och troligen för alla framtid kommer att vara en av de vanligaste för vinbonden i Minervois.

De långa raderna av vinstockar som året om behöver ses till och skötas för att ge de två till tre flaskor per stock som man förväntar sig. Glädjande nog uppskattas numera nära 30% av arealen i Minervois vara ekologisk odling.

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Sur les toits de Peyriac…

Utsikten över byns tak från vår egenbyggda terrass är både vacker och lugnande. Nu har vi tagit ett stort steg mot att kunna börja nyttja detta andningshål fyllt med bergens ljuva vindar och naturens blommiga dofter.

Läget är rakt i söder med Montagne Noir i ryggen och om inte nya 1500-tals slottets torntak anades (i mitten överst på bilden ) skulle vi kanske se Pyrenéerna. Men vi är lyckliga över vår utsikt och inte minst det faktum att vi har ett robust tak som solskydd.

Terrassen vi byggde efter samråd med byggnadsvårdsmyndigheterna i Carcassonne och som ersatte ett rasat tak.

Nu var det dags att ta ett stort steg för att kunna börja nyttja denna fina terrass.

Ett par dörrar som jag köpte för 2 euro, har nu efter mycket skickligt arbete av min vän och granne, finsnickaren från New York, fått sin egentillverkade dörrpost i återvunnet medeltida virke som omsluter dem och gör dem till del av vår korsvirkesvägg från 1400-talet.

Före och efter detta stora steg till en snart tillgänglig terrass.

Arbetet tog några timmar per dag under ett antal dagar och dörrposten växte nogsamt fram ur de sista av alla de medeltida stockar som vi återanvänt sedan rivningen av det ursprungliga taket, 2016. Största användningsområdet var just konstruktionen av terrassen.

Inledningsvis tog dörren form i den gamla prästbostadens trädgård, huset som min vän vackert restaurerat innehåller också en redig verkstad. Den medeltida ekstocken klövs vilket är en utmaning även för en modern såg då 500 år gammalt ekvirke är hårt som stål. De hyvlades sedan lätt för att få en rak sida att bygga med.

De gamla dörrarna är ju förvisso inte av medeltida snitt eftersom sannolikt en sådan lösning ej var uppfunnen ännu men det är en eftergift vi gärna gör och speciellt kul är ju att de är återvunna från grannbyn och sannolikt tillverkade tidigt 1900-tal.

Efter noggrann passning och justering monterades dörrposten ihop och säkrades med dymlingar och dörrarna kunde provhängas med mycket snyggt resultat.

Nästa steg var att ge sig på den medeltida väggen på terrassen för en mindre ändring av den bärande konstruktionen: Något vi är övertygade om att våra snickarkollegor för 530 år sedan skulle vara nöjda med.

Vi var tvungna att korta de två strävorna som utgör vindkryssningen (le contreventement) i väggen något, för att få ett fullt dörrhål. Dessa skarvades sedan i med befintligt virke.

Det är onekligen med viss tvekan man sätter tigersågen i en över femhundra år gammal bjälke och det är absolut med en känsla av respekt.

Den solida konstruktionen märkte inte ens av våra fräcka initiativ och strax var bjälkarna ilagade och noga säkrade med dymlingar.

Kan inte låta bli att dela denna bild på snittytan på en av dessa medeltida bjälkar, runt 530 år efter den monterades!

Så var det då dags att fästa in dörrposten och hänga dörren som snällt svängde i läge direkt. Så är det att jobba med ett superproffs.      

Vi skall nu leta upp en klassisk spanjolett så att dörren lätt går att låsa och sedan hitta ett balkongräcke i metall som harmonierar med en medeltida känsla, så är terrassen klar att användas för såväl frukost som en apéro.

Slutresultatet känns mycket bra!

Vi avslutar dagens episod med en rolig version av sången ”Sur le toits de Paris” med en AI genererad exposé över förra seklets största franska skådespelare. 

Detta för att få än mer fransk känsla och också påminnas om magin i att titta ut över takåsar, må de vara de klassiska i Paris eller de medeltida i Peyriac-Minervois!

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Spackel, slipdamm och tålamod…

Hustrun i full färd med att impregnera vårt tak av lokal Douglasgran.

Åter hemma i Peyriac-Minervois här i södra Frankrike, åker arbetskläderna på och murslev och andra redskap fram. Nu börjar underarbetet som snart skall leda till målning och vackra ytskikt med medeltida glans.

Hustrun och jag börjar direkt med ett antal små projekt, trappväggen, taket i lilla kammaren på bottenvåningen och fönsterpartiet i samma rum.

Trappväggen skall bli av med sina tre olika lager av färger av obestämd och tveksam kvalitet för att få en vacker naturlig kalkfärg. Efter lite olika försök visar det sig att en värmepistol med hög värme och en skrapa gör susen och frilägger en yta på 1 m2 per timme ungefär.

Viktigt att använda glasögon och mask då färgen kan bestå av vad som helst (dock inte bly för det har testats i den Dossier Diagnostiques som gjordes vid husköpet). En liten rakbladsskrapa tar det sista och kvar har vi en fin och sugande vägg som längtar efter en klassisk kalkfärg.

Vårt nya tak i lilla kammaren som är golv i övre kammaren är en helt annan sak. Här skall den jungfruliga douglasgranen impregneras med vår miljösmarta Wood Bliss i två lager, för att stå emot röta, mögel och otäcka kryp.

Ett tidskrävande jobb som aldrig kommer att synas men förhoppningsvis kommer att skapa ett säkert åldrande trägolv.

Golvet i början av behandling och efter två strykningar med den skyddande impregneringen!

När första strykningen torkat efter 12 timmar sker en saltutfällning som med övriga beståndsdelar av medlet gör träet än mer mottagligt för den andra strykningen. Efter ytterligare 12 timmar är det klart att målas och för vår del blir det äggoljetempera i kulören ”Bergkvist Special” som vi tidigare använt till kökets takbjälkar.

Det tredje av de parallella projekten är de gipsputsade delarna av fönsternischen som behöver skrapas och rensas från gips som är ”bom” (har släppt underlaget) för att sedan spacklas till jämnhet.

Vi använder det miljösmarta gipsspacklet Bricollisse som fyller ut bra och snabbt härdar för att sedan slipas till en lagom slät yta. Här blir det en linoljefärg i off white när detta är klart.

Underdelen av fönsternischen med spår av eldragning, tidens tand och diagnoistiqueundersökningar!
Till vänster nischens högra pelare klar och till höger hela nischen färdig för målning med linoljefärg. På fönstret anar man åtgärdslistan för rummet.

Tre projekt som kräver tålamod och bara kommer att synas som ett förhoppningsvis bättre slutresultat när ytskikten är på plats. Påfallande och glädjande är den känsla som omger oss att detta är ett hus man ser fram emot att bo i, ju mer det tar form.

Noteras här att produktplacering aldrig förekommer på husifrankrike.com alla produkter vi rekommenderar är för att de förtjänar det.

Vi avrundar med lite reklam för vår regions alla läckerheter såsom Oreillettes de Languedoc, Saucisson de Toulouse och, gissar jag, en tielle à la sétoise (bläckfiskpaj) med mera.

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Europatour 2026

Öresundsbrons majestätiska spann välkomnar två förstagångare till Europa!

Så var det till sist dags att köra de 275 milen ned till Peyriac-Minervois (och tillbaka) glädjande nog i en bekväm Ford Tourneo (transportbil). Med massor av råd i ryggen från vänner som gjort resan hundratals gånger var det ändå med en viss spänning svärsonen och jag startade från Bromma en tidig söndagsmorgon.

Bilen lastad med 600 kg av en salig blandning av möbler, flyttkartonger och svensktillverkade ekfönsterluckor samt extra ekvirke för hyll- och trappbyggnation.

06.00 på morgonen i ett vårkallt Bromma med över 500 mil framför oss och 600 kg last bakom oss.

Resan med två övernattningar i var riktning, i Flensburg i norra Tyskland och Metz i norra Frankrike gav dagsetapper på runt 90 mil.

Dessa broderligt fördelade i omväxlande tretimmarpass som gjorde att vi väl hann med att njuta en middag och ett par öl på respektive övernattningsställe innan vi slocknade.

Prisvärt Gasthaus utanför Flensburg med konceptrestaurang runt hörnet avslutade dag 1.

Vägval ganska noga förberett med undvikande av ”A7 fällan” i Tyskland som enligt många ofta drabbas av trafikstockning inte minst med tung trafik. Så efter Flensburg var det Hamburg, Bremen, Köln och ner över Moseldalen.   

Dag två bar det av mot Metz och en övernattning på Premier Classe, enkelt men prisvärt med sikte på Lyon för lunch på en liten nyöppnad variant av en klassisk ”bouchons lyonnais” (småkrogar där textilarbetare åt lunch efter hårda arbetspass och som lade grunden till Lyon som en gastronomins huvudstad i Frankrike och kanske världen).

Vår bouchon och en vy över La Confluence där Rhône och Saône rinner samman.

Väl framme i Peyriac-Minervois vid 18-tiden på den tredje dagen kunde vi konstatera att vårt hus mådde bra med endast en minimal läcka efter höstens exempellösa regnstormar som skadat ett stort antal tak och hus i byn betydligt allvarligare.

Bilen kunde lätt tränga sig in på vår smala Rue de la Ville för att tömma sitt innehåll.

När alla flyttlådor var urpackade återstod bord, fönsterluckor och virke med en så där 390 kg i vikt.

På knappt ett par timmar tömde vi bilen på innehållet och fördelade det sedan efter bästa förmåga på de våningar där det till slut skall hamna.

I köket hamnade direkt vårt nytillverkad ekbord från min vän finsnickaren i Gnesta. De nio fönsterluckorna från Roslagen väntar nu bara på att monteras och målas.

Dag två blev det IKEAbesök i Toulouse med inköp av kyl/frys och diskmaskin, nu när vi hade transportbil. Detta gick precis så smidigt som väntat och vår ypperligt vänliga försäljare uppfyllde varje fördom om IKEA som mästare i kundservice.

Såväl kyl/frys som diskmaskin hittade vi på IKEA med bra hållbarhetsprestanda men tvättmaskinen får vi söka på annat håll. Som stolta svenskar åkte vi hem med de två stora, inte så platta, paket som dock förvånansvärt lätt lät sig lyftas såväl in, som ut ur bilen.

Dagen avslutades med bastu på byns fina simhall som förstås också betjänar grannbyarna. Detta följdes av middag på vår lokala krog. Dagen efter, sju på morgonen var det åter dags att äntra bilen för hemförd efter tre nätter i Peyriac.

Lamm passar bra i påsktider och Chez la Sosso är byns samlingspunkt.

Stormar i norra Europa till trots gick hemfärden också smidigt utan större köer eller andra problem. Så efter 534 mil längs Europas vägar utan en endaste incident var vi efter en vecka lyckligt åter i Stockholm.

Det var dock inga problem att sova första natten i egen säng!  

…och till sist Bromma i Stockholm vid 19.30 tiden efter en vecka i Europa!

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Kalk, sand och fyrtio synliga stenar

Före och efter en och en halv dags putsande.

Nio på morgonen dök de upp, De två murarna från Mäster Boscs byggbolag. Redan tidigare har vi fått hjälp av hans bolag och inte minst då vi initialt fick tak på huset strax efter köpet.

Men nu var det dags att få hjälp med att putsa väggarna i lilla kammaren på bottenvåningen. Naturligtvis med kalkbruk och lokal sand allt i lokal historisk tradition. Vi hade ju redan tidigare pickerat bort allt puts och gips på väggarna och fogat och lagat så att de nu direkt kunde putsas.

Etablering på morgonen dag 1.

Varför då inte göra även detta rum på egen hand, kan man ju fråga sig? Ja huvudskälet är väl att jag gör cirka 1 m2 putsad vägg per timme (putsblandning inkluderad visserligen) och de gör hela rummets väggyta på runt 30 m2 på en och en halv dag, lite rivning inkluderad.

Ja först hade vi enats om att hacka rent de två ekbjälkarna ovan fönstret och hela väggsmygen till höger, medan femtiotals-konstruktionen till vänster om fönstret fick bli kvar då den var i gott skick och inte stör rummet i övrigt.

De hade lyckats att hitta sand i nästan exakt samma kulör som jag använt till bottenvåningen vilket var en förutsättning, då vi inte tillsätter pigment utan vill ha den lokala varma sandfärgen i rummen.

Efter att de noggrant täckt golvet med de vackra tometterna, kärleksfullt lagda av oss för ett par år sedan, startade de upp tombolan och började blanda kalk, sanden och vatten till ett perfekt putsbruk.

Arbetet inleddes med den norra väggen som gissningsvis varit plats för en krubba när rummet kanske varit stall en gång i tiden, med dess speciella kurviga konstruktion.

   

Som i övriga, rum vill vi vårt lilla chambre ha synliga stenar här och där för att påminna om murarnas kraft och autenticitet. Jag hade markerat alla de stenar jag önskade bli lämnade som ”pierres visibles”, allt som allt ett 40-tal vilka de lyckades bevara dem perfekt.

Sen gick det undan och väggputsen växte fram kvadratmeter för kvadratmeter och snart var halva rummet klart. Dessutom talocherat, en efterputsning som man gör när när bruket torkat till hälften, för att få en fin och jämn väggyta.

Dag två sopade vi av den nu torra väggen lätt för att få bort lösa sandkorn. Murarna fortsatt arbetet och strax efter lunch började rummet bli klart. De städade omsorgsfullt och plötsligt stod jag mitt i ett färdigt rum.

Nästa gång blir det att måla tak och lite bjälkar och sedan… dags att möblera och sätta upp gardiner.

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Privacy

Helikopterperspektiv på vårt badrum som nu också fått sin entrévägg.

En inte helt oväsentlig del av ett badrum och toalett är ju väggarna och det är ju inte en tillfällighet att toalett i det medeltida England ofta benämndes privy. Men i vår nu nästan helt nybyggda salle de bains på bottenvåningen var en av de saker som saknades, väggen mot hallen.

Dags alltså att bygga en vägg med badrumsdörr.

En viss förändring trots allt mellan 2016 och 2026!

När jag nu hade förmånen att få hjälp av min gode vän och granne, snickarmästaren från New York, så var det ju ett strålande tillfälle att tackla denna lite utsatta vägg. Den kommer att bestå av dryga 40% dörryta och desto viktigare blir ju stabilitet och styrka då dörrar skall hålla för att blåsa igen eller till och med slås igen i affekt.

Konstruktionen med stålreglar och skivor av av minerit var redan beslutad av såväl miljö- som fuktskäl från badrummet allt med grundprincipen att inte bygga i trä på bottenplan då en översvämning teoretiskt skulle kunna ske. Inte från floden eftersom vi ligger så högt men de mer och mer tropiska regnen kan ställa till det, även om vi varit förskonade hittills.

Snabbt reglade vi upp stålreglarna och förstärkte med lite reglar av douglasgran vid dörrens infästningar. Sedan var det dags att kapa de supertunga och rätt otympliga H2O plattorna (en typ av minerit med strålande prestanda vad gäller såväl miljöprestanda som fukt, mögel och eldresistens) till passande storlek.

Infästningen av dörrkarmen förstärkt med en regel i douglasgran.

Upp med dessa, som fästes med skruv i rätt antal. Isoleringen blev hampa precis som i köksväggen och så var det dags att montera insidan av väggen samt dra några av våra PVC-fria elrör för strömbrytare och hårtorksuttag.

Vår nykapade dörr kom på plats med den franska lösningen med utanpåliggande dörrkarm som fungerar alldeles utmärkt. Efter lite justering (och nu var man extra glad att jobba med ett proffs) gled dörren elegant igen.

Plötsligt kan man stänga om sig i badrummet och få ett mått av privacy.

Nu skall vi bara leta upp låset vi renoverade för ett bra tag sedan och så är hallväggen till badrummet klar med dörr och allt.    

Jag avrundar dagens episod med en liten teaser från mitt besök i nyrenoverade Notre Dame. Ett besök jag kan varmt rekommendera till alla byggnadsvårdsintresserade.

Franska hantverkare har gjort stordåd i återskapandet det av denna världsunika katedral med stenhuggeri som nedan och det är bara ett litet exempel men som lämnar en andlös.

Ett nästan overkligt autentiskt antependium, altarförhänge från ett av helgonkapellen i nyrestaurerade Notre Dame.

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Köksbänk på plats

Nu saknas bara blandare och avlopp så kan man börja laga mat!

Vi fick mycket gjort vid senaste vistelsen i Aude, mycket tack var benägen hjälp från vännen och grannen som är snickarmästare från New York men nu acklimatiserad i Peyriac.

Ett av de viktiga stegen var att få köksbänken anpassad och på plats. Först dock en resa till Toulouse för att köpa in ytterligare ett skåp ur IKEAs Metodserie, det som skall husera diskmaskinen. Detta gick smidigt som vanligt och till min glädje noterade jag att detta skåp numera, som ett antal av deras produkter är Svanenmärkt, vilket ytterligare stärker mig i mitt val av köksstomme som ett tydligt steg i vår hållbara restaurering.

En av lärdomarna som amatörbyggare utan ritningar är att det ibland kostar extra arbete. Så var det när jag plötsligt insåg attvägguttaget till diskmaskinen helt plöstligt kom att hamna precis bakom skåpväggen.

Detta eftersom vi tidigare valt att justera det högskåpet (för kyl och frys) och ge extra fritt spelrum för dess dörr. Sagt och gjort, nytt hål och snabb flytt av uttaget.

Snabbt ihopmonterat och hängt på plats så var det dags att kapa köksbänken i ek. Nu känds skönt att luta sig mot ett proffs och då inte minst när det var dags att också ta ur för vasken.

Köksbänken i fullängd och dags att kapa!

Dessutom blir ju avvägningen i lod och våg så mycket exaktare när man kan alla yrkesknep och då inte minst i ett rum med i det närmaste inga räta vinklar, Detta kommer vi ju ha igen när skåpluckor skall på plats.

Återstår inkoppling av blandare och avlopp samt diskmaskin med mera men ändå så ger en köksbänk på plats en extra påtaglig känsla av att snart kan man flytta in.

Något som nog mycket beror på kökets så centrala roll i ett hem nu och förr något vi skrivit om tidigare.

Vår blandare inköp i andra hand i Stockholm och som skall förses med flödesbegränsare och sedan monteras på köksbänken; men det får bli vid nästa vistelse hemma i Peyriac.

Vi avrundar dagens episod med vingård i höstfärger som ger rödvin en helt ny innebörd.         

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Master class i dörrbantning

Författaren, restaureraren i full gång med att fräsa några av hålen för tapparna i den då halverade dörren.

Med badrumsväggen klar inom kort var det dags att anpassa den fina dörr vi fått av vår vän snickarmästaren, som bebor byns så fint restaurerade presbytère, numera är ett tjusigt chambre d’hôte för cyklister.

Dörren som högst sannolikt är från sent 1800-tal är mycket välgjord och i god kondition, hade bara ett problem den var cirka 10 cm för bred för att passa vår ganska smala badrumsvägg. Råkar man nu ha en vänlig snickarmästare som granne blir ju detta lätt ett perfekt tillfälle för en ”master class” i dörrbantning.

En nybantad dörr som blev 10 cm smalare och precis lagom för vår badrumsvägg.

Hustrun hade redan vid vårt förra besök lagt en arbetsdag på att avlägsna ett antal av de färglager som tillkommit under de dryga 100 åren och dörren var i stort trären när vi bar den till mästers snickarbod.

Väl igång fick ett rakt snitt en ny innebörd för mig, när vi professionellt klöv dörren i två halvor för att sedan ta bort knappa 10 cm och uppnå önskad bredd.

När de bägge halvorna passade perfekt ihop fräste vi ett antal hål för tappar vilka passades noga in och testmonterades för att sedan förses med trälim och försiktigt tvingas ihop för att torka till en hel dörr.

Spegelpanelerna som ligger löst i spår fick dras ihop med snabbt infästa klossar för att bli ett igen.

Efter att limmet torkat ordentligt är nu dörren klar att monteras i badrumsväggen så snart denna är på plats.

Våra mest nedladdade bilagor under åren, har varit Johan Näsströms eleganta små skrifter om fransk fönsterhistoria ”Lumiere” och fransk dörrhistoria ”Entré” och vad kan mer lämpligt än att i denna dörrepisod också låta Johan bjuda på den senare – i en fransk version!

Önskar du ett tryckt exemplar och har du tur kan det finnas ett fåtal kvar att beställa från Johan på jonasstrom@icloud.com (24 sidor A4 med 58 färgbilder). Den kostar då 180:- SEK plus fraktkostnader, (som inom Frankrike är 4.30€ och till Sverige är 9.85€ om de inte höjs i årsskiftet).     

Jag kan redan nu berätta att i en kommande episod kommer vi att få ta del av hans senaste historiska skrift om franska fönsterluckor EN GARDE!

Tills dess kasta gärna ett öga på våra senaste episoder, du vet väl att du också kan söka fritt i fältet längst upp till höger bland de 454 episoder vi publicerat under de senaste tio åren om vårt omfattande och hållbara restaureringsarbete av vårt hus från 1498 här i Peyriac-Minervois. Ett hus som alltså fyller 527 år i år!       

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Vårt medeltida kammargolv – klart!

Med 50 smidda spik ytterligare, lite slipning här och där samt rejäl såpaskurning är det klart!

Ett av flera projekt under vår senaste vistelse i Aude nu i november var färdigställandet av golvet i kammaren på första våningen. Ett golv som samtidigt utgör tak till kammaren på bottenvåningen. Resan till Peyriac gick via Paris, från en snötäckt huvudstad till våra något varmare trakter.

Vädret utanför tågkupéns fönster skiftade när vi från Paris närmade oss Touloluse.

Golvrenoveringen har från början varit en medveten satsning på att kombinera traditionellt hantverk och robusta material, för att skapa både stabilitet och en medeltida känsla i rummet.

Projektet har tagit tid, men nu återstår bara de sista femtio av de totalt 162 smidda spikarna som skall på plats i redan förborrade hål.

Vägen från ett rum med tomettes lagda i sand på ett bräckligt bjälklag till detta nuvarande, bastanta plankgolv i lokal Douglasgran med dubbla not och lös fjäder, har varit lång men slutresultatet känns helt rätt. Den som är vetgirig kan följa processen i ett antal av våra tidigare episoder listade här.

Dag 2 – dagen då två rum blev ett!

Dag 5 – första egna konstruktionen efter många dagar av destruktion.

Då och nu – kammaren på våning ett

Golvvirke från Pyrenéerna

77 meter not

Motsträvigt medeltidsgolv

Denna gång fick vi proffsig hjälp av min vän och granne, finsnickarmästaren från New York, som såg till att de sista, något motsträviga plankorna hamnade perfekt. Helheten blev precis så som vi önskade – med en känsla av att golvet lika gärna skulle ha kunnat vara lagt 1498.

Att formsåga och framförallt tolka den ojämna väggens form kräver sin man, men nu vet vi hur man gör.

Med fjäder och not på alla plankorna känner vi att golvet blir tillräckligt ljudisolerat utan mer isolering och putsen på väggarna kommer att ansluta tätt till golvet.

Efter att de sista formsågade plankbitarna var på plats återstår nu alltså bara några av de smidda spikarna och sedan dags för skurning med linoljesåpa.

Kammaren som skall bli vårt sovrum skall härefter få sina väggar pickerade och omrappade med kalkbruk och sedan har vi en dröm om att skapa en stjärnhimnel i taket och renovera det lilla fönstret från sent 1800-tal.

Väl torkat på plats och lagt och färdigt med 2 år mellan bilderna!

För att ge lite extra fransk stämning, och som en hyllning till mitt nu för alltid stängda, favorithak i Paris, Chez Louisette, avslutar vi med en klassisk Piafsång med ambiancen från just denna krog.

Lokalen står tom vid loppmarkanden i Clignancourt och minns ambiancen från förr!

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!

Ett medeltida kök växer fram

Översikt över del av köket innan väggen till vänster var klar.

Så var det dags att börja montera vårt Metodkök från IKEA inköpt för ett tag sedan. Väggen som vi konstruerat med extra reglar fick nu sina bärskenor att hänga skåpen på. Med laser märkte vi ut en linje helt i våg som nog blev den första raka linjen i detta kök någonsin.

Lasern ger oavvisligt raka linjer.

Vi har tidigare berättat om hur vi ser på att försöka återskapa den medeltida känslan på olika sätt och av praktiska skäl valt att använda denna stomme.

Köket levererat för ett bra tag sedan.

Efter att noga ha studerat ett par filmer på YouTube och lusläst IKEA:s ypperliga bruksanvisning var det bara att börja montera.

Första upphängningsskenan på plats – helt i våg!

Högskåpet för kyl och frys var snart på plats med ett litet utrymme lämnat till höger för enklare dörröppning och framförallt för att murväggen inte var i lod.

Snabbt och smidigt bara man tar sig tid att läsa bruksanvisnigen!

Skåpet som skall innehålla diskbänk snabbt monterat och upphängt på den smarta skenan fick även det sina fötter. Ett urtag för avloppet fixades med hålsågen och vattenrören slank in genom det förberedda hålet i skåpest ryggplatta.

Sist denna gång, överskåpet som också snabb kom på plats. Nu återstår att fixa att alla kommer i exakt räta vinklar till varandra och för att luckorna skall sitta snyggt.

För den som just undrar var luckorna är blir svaret på Blidö i Stockholms Skärgård där vi förberett det unika ekvirket från Sörmland för att slutmontera köket luckor i sann medeltida stil i ek.

Dessa väntar fortsatt på transport till Frankrike och slutlig tillskärning i rätt storlek på millimetern och att förses med IKEA:s gångjärn.

Min vän finsnickaren när vi för några år sedan hittade eken i Sörmlands skogar.

Ett par halvdagars arbete blev ett stort steg mot vårt kök av medeltida snitt.   

Köket har vuxit en bit och väntar nu efter den sista bänken (för diskmaskin), ekluckor, vask och bänkskiva.

Snart kan vi börja matlagning och njuta middagar i detta kök. Till dess kan den intresserade, precis som vi titta på unika franska exempel på medeltida slottskök i nedan video.

Tills dess får det bli en kopp kaffe och en croissant på lokalt café!

Vi hoppas Du väljer att följa oss på WordPress eller via mail!

Gilla, om du uppskattar inläggen från husifrankrike.com och dela gärna på dina sociala medier!